‘ Isteri saya memang tak sebulu langsung dengan mak saya. Ada je yang tak kena di matanya.. Ayat yang akhirnya keluar dari mulut dia kadang-kadang mengecilkan hati saya… “ takpelah I menumpang jer dalam rumah ni ”… Satu hari tu mak bawak ikan puyu kesayangannya… ’

Gambar Hiasan

Salam admin.. tolg hide profile sy.. sy nk mintak nasihat.. sy sudah beristeri dan mempunyai seorang anak.. sy anak yg sulung.. sejak ayah sy tidak bekerja saya lah yg menyara keluarga.. mak dan ayah mmg tidak memiliki rumah dan hanya menyewa.. jadi sewa rumah jadi tanggungjawab sy juga dan Alhamdulillah sejak berkahwin isteri sudi ringan beban dgn berkongsi bayar sewa. Namun begitu, isteri sy mmg x sebulu langsung dengan mak sy. Ade jer yg xkne di matanyer.. Ayat yg akhirnya keluar dr mulut dier kadg mengecilkn hati sy.. “xpe lah I mnumpang jer dlm rumah ni”.

Perangai nyer makin menjadi-jadi sejak kami membeli rumah bersama. Pastinya sy harus membawa mak dan ayah tinggal bersama. Xmampu sy nk menyara dua rumah. Tiap bulan mmg jadi kebiasaan sy akan membawa mak ke pasaraya utk membeli barg dapur. Sy sediakan RM 500 ke 600 sebulan utk barg dapur. Itu lah masa mak paling seronok boleh shopping sakan utk sebulan. Itu pun isteri sy nk pertikaikan. Katanya itu nafkahnya dan dier xdpt nk beli apa dier suke. Cukup la mak dlu ayah dah kasi duit.

‘ Isteri saya memang tak sebulu langsung dengan mak saya. Ada je yang tak kena di matanya.. Ayat yang akhirnya keluar dari mulut dia kadang-kadang mengecilkan hati saya… “ takpelah I menumpang jer dalam rumah ni ”… Satu hari tu mak bawak ikan puyu kesayangannya… ’
Gambar Sekadar Hiasan

Skrg masa dier pulak merasa keseronokan tu. Tidak sy nafikan mak agak boros. Mmg habis atau kadg hanya berbaki RM 50 dari RM500 yg sy berikan. Tu pun akan dengar isteri komplen beli barg bkn keperluan seisi rumah. Sbb mak kadg amek lauk 2-3 jenis jer (aym ikan) lain2 mkn segera mcm megi, milo, 3 in 1, oat dan etc. Tgh bln kadg sy tepaksa hulur lagi utk lauk basah. Kalau boleh isteri nk ikut cara dier beli lauk bnyk supaya cukp sebulan. Supaya sy dah xkluar duit lain. Itu alasanyer.. mcm mne sy sbagai anak smpai hati nk larg keseronokan mak setiap bln min?

Tidak sy nafikan juga sy bkn laa suami yg sempurna. Gaji sy kecik jer min kalau nk dibanding gaji isteri sekali ganda lg besar dr sy. Mmg ape yg mak sy sediakan mkn minum dirumah itu lah nafkah dier. Nk bg duit bulanan sy xmampu. Dier tanggung bayar rumah. Sy tanggung bayar bil api air dan upah mak jaga anak kami. Adil. Barg keperluan diri dier beralah beli sendiri. Xpernah dier mintak sy.

Barg keperluan anak pun kebiasaanya dier yg penuhi. Bkn x pernah sy pelawa supaya ambil sekali dgn barg mak. Tp katenyer xnk. Nnti mak buat muka x cukup. Biasa dier akan hanya amek satu bungkus pampers anak. Tu jer dier berani amek. Ank pkai 2 bungkus sbln. Jd lg sebungkus dier beli. Yer dlu awal kami kahwin mmg nmpk mak gelisah sbb takut xcukp duit blnn. Skrg xdah. Tp dier tetap xnk. Ape sy boleh buat min?

‘ Isteri saya memang tak sebulu langsung dengan mak saya. Ada je yang tak kena di matanya.. Ayat yang akhirnya keluar dari mulut dia kadang-kadang mengecilkan hati saya… “ takpelah I menumpang jer dalam rumah ni ”… Satu hari tu mak bawak ikan puyu kesayangannya… ’
Gambar Sekadar Hiasan

Pasal rumah, sejak pindah, mak agak sedih, yer lah tepaksa tinggalkan rumah sewa dah duduk bersama sy dan isteri. Xrasa mcm rumah sendiri dah. Mudah sgt tersentuh hati. Jadi lg mudah la berlaku salah faham antara mak dan isteri. Sy kata pada mak buat mcm rumah sendiri. Orang tua, ade laa perangai dier sendiri. Sibuk dier nk bwk dr rumah lama dier ikan puyu kesaygnnyer. Katanya ikan puyu boleh halau hantu setan. Jadi di rumah lama merata diletak ikan puyu. Di bilik, di ruang tamu dan dalam tandas pun ade.

Sy tau kalau isteri tau mmg dier xkn suke jd awal2 lg sy dh larang mak. Tp degilnyer dier smpai sanggup gadai emas nk beli satu akuarium letak semua ikan nk dibawa. Sy nk kata ape min? Jadi selamatlah ikan tu dibawa pindah sekali. Elok diletak dekat satu sudut depan umah. Dpt laa saya berdas2 jelingan maut dr isteri. Blom lg pulak pokok2 serai, pokok mahkota dewa ehh memacam laa semua nk letak depan umah. Sedas lg sy kne dengan isteri. Tmbh lg tong ubat yg brsusun, spray air yasin nk halau hantu setan, diletak dekat satu sudut rumah. Dijeling lg oleh isteri sy. Katenyer almari 3 pintu dh beli utk dier xcukp lg. Knape nk letak luar semua tu. Nnti ank dh besar trtelan kn susah. Sy tegur mak. Tp akhirnyer mengalir la air mata org tua tu. Katenyer aku besarkan kau ruang sikit pun ko xboleh kasi aku. Ape lg sy boleh buat min?

Sy tahu isteri nak rase seronok hias rumah sendiri ikut cara dier.. tp ape sy boleh buat? Xkn nk sy larang mak sy nk gantung bunga ke letak pasu dier ke layak ke sy larang mak? Sy cakp die sementara jer, mak bkn muda lama2 dier xmampu dah. Katenyer mak bru 50 an boleh jer hidup smpai 70-80. Jd u nk suruh I sabar 20-30 tahun. Kejam kn isteri sy?

Isteri sy mmg xpernah marah mak direct. Tp kalau dier xpuas hati dier akan mencuka dan mak akan perasan. Biler masuk bilik mmg kaw2 laa sy kne tembak dgn ketidakpuasaan hati dier. Dan dier seorang yg sgt direct to the point kalau brcakp. Kadg mmg mak akan terasa hati. Contoh: tutup laa lampu dapur tu kalau xpkai membazir letrik bnyk bil. Kecik ati org tua tu.

‘ Isteri saya memang tak sebulu langsung dengan mak saya. Ada je yang tak kena di matanya.. Ayat yang akhirnya keluar dari mulut dia kadang-kadang mengecilkan hati saya… “ takpelah I menumpang jer dalam rumah ni ”… Satu hari tu mak bawak ikan puyu kesayangannya… ’
Gambar Sekadar Hiasan

Skrg kami makin kerap brgaduh. Pantang kalau disebut pasal mak. Pasti mencuka. Jeles katenyer. Asyik layan mak nk itu dan ini. Padahal bwk org tua tu ke kedai dan pasr mlm jer pun. Mak pun boleh tahan jugak mudah sgt brkecil hati. Isteri mintak satu laci jer kabinet laci dapo pun bley merajuk smpai simpan segala megi dlm almari bju. Kecik ati sgt la tu kononnyer.

Kadg bab mkn menantu xoffer pun mkn skali dier beli utk tetamu. Semua lah nk kecik ati. Pantang sentuh ape2 atau ditegur pape yg dibuat pasti bpasti berderai air mata mak atau bermuka sedih. Sy trsepit ditengah antara mak dan isteri. Brape kali dier mintak asingkan dier dr mak sy. Smpai dier mintak cerai. Sy yg makan hati. Tp isteri langsung x kesah. Katenyer sy xsayg dier sbb dier lg mkn hati dgn mak. Cmne min? Stress…

Kadang aku kesian .. aku tersepit antara dua.. nk jg hati 2 org.. tp hati aku xterjaga.. penat sgt nk pikir selesai kan masalah ni.. andai aku mampu.. dh lama aku beli satu umah landed.. yg ada tanah luas.. lantak la nk cucuk tanam ke apa ke oleh mak aku tu.. tp xmampu , tu pasal dia duk dgn aku skali… apa perlu aku buat ye???

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *